اصلاح ایمنی راه ها
. مشاهده 3851 
لايحه قانون ايمني راهها وراه آهن مصوب 11/2/1379
ماده1- متون زير به عنوان تبصره هاي3و4و5به ماده (6)قانون ايمني راهها وراه آهن مصوب 7/4/1349افزوده مي شود:
تبصره 3-دادگاه بادرخواست وزارت راه وترابري درخصوص ميزان خسارت وهزينه ها،خارج ازنوبت به مو.ضوع رسيدگي وراي مقتضي صادرخواهدنمود.
تبصره 4-مامؤران مربوط دروزارت راه وترابري وراه آهن ومامؤرين نيروي انتظامي موظفند ضمن مراقبت به محض مشاهده وقوع تجاوز به راهها وراه آهن وحريم آنها مراتب را به مراجع صالح جهت اقدام لازم اطلاع دهند.مامؤريا مسوول ياد شده درصورت تسامح به مجازات مربوط محكوم خواهدشد.
تبصره 5- برداشت شن وماسه ازبستر رودخانه حداقل تاشعاع پانصد متر ازبالادست ويك كيلومتر ازپائين دست پلها ممنوع است ومتخلفان به مجازات مربوط محكوم خواهند شد.
ماده2- متن زير به عنوان ماده(7) به قانون يادشده اضافه وشماره موادبعدي به ترتيب به 8تا16اصلاح مي گردد:
ماده7- ريختن زباله ،نخاله ،مصالح ساختماني ،روغن موتور ونظايرآن ويانصب واستقرار تابلو ياهرشيء ديگر درراهها وراه آهن وحريم قانوني آنها درداخل ياخارج از محدوده قانوني شهرها وهمچنين هرگونه عمليات كه موجب اخلال درامرترددوسايل نقليه مي شودونيز ايجاد راه دسترسي ممنوع است.
تبصره –مرتكبان جرايم بالاعلاوه برجبران خسارت وارده به حبس ازسه ماه تادوسال محكوم وچنانچه تخريبي صورت نگرفته باشد مرتكب يامرتكبين حسب مورد ضمن رفع موانع ورفع تجاوز وجبران خسارت وارده به يك ماه تاشش ماه حبس وياپرداخت جزاي نقدي ازپانصدهزار تاپنج ميليون ريال محكوم خواهد شد. درمورداخيرباجبران خسارت تعقيب موقوف خواهد شد.
تبصره 2- ايجادراه دسترسي به حريم وگذرگاه مناسب،درختكاري وعبوردادن تاسيسات ازعرض راه وراه آهن ونصب تابلو درحريم آنها بااجازه وزارت راه وترابري محل است .درموارداضطراري به منظور ترميم تاسيسات عمومي كه از عرض راه عبور نموده است دستگاه مربوط باكسب موافقت وزارت راه وترابري وهمچنين كليه نكات ايمني اقدام خواهد نمود.
تبصره 3- وزارت راه وترابري مكلف است نسبت به برآورد هزينه وخسارت وارده به راهها وحريم آنها وابنيه فني وعلائم وتاسيسات وتجهيزات ايمني كه دراثر برخورد وسائط نقليه وياعبور بارهاي ترافيكي ولوله هاي آب،گاز،فاضلاب وكابل برق ومخابرات وغيره وهرگونه عملياتي كه منجر به بروز هزينه وخسارت گردد ،اقدام ومبالغ دريافتي رابه حساب خزانه واريز وصددرصد آن رابه منظور ايمن سازي راهها به مصرف برساند.
ماده3- متن زير به عنوان تبصره 2 به ماده 12قانون يادشده افزوده مي شود وتبصره ذيل آن به تبصره 1تغيير مي يابد:
تبصره 2-حسب درخواست شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران ،مرجع قضايي صالح دستور لازم رامبني برهمكاري ونظارت مامؤران نيروي انتظامي باشركت جهت ايجادنظم به منظور انسداد محلهاي ترددغيرمجاز صادرمي كند.
ماده4- ماده(14)قانون ياد شده به صورت زير اصلاح مي شود:
ماده14-وزارت راه وترابري مكلف است هنگام ايجادراههاي جديد وراه آهن، گذرگاههاي ضروري ومجاري لازم رادرنظر گرفته وموجبات ارتباط دوطرف راه احداثي را به نحو مقتضي فراهم كند.وزارت پست وتلگراف وتلفن درمورد فراهم نمودن امكانات ارتباطي ووزارت نيرو درمورد تامين روشنايي راهها مكلفند حسب اعلام وزارت راه وترابري ودرچهارچوب مقررات موجود اقدام كنند.
ماده5- متن زير وتبصره هاي آن به عنوان ماده17به قانون ياد شده افزوده مي شود:
ماده 17- ايجاد هرگونه ساختمان وديواركشي وتاسيسات به شعاع صدمتر ازانتهاي حريم راههاوحريم راه آهن هاي كشور ودرطول كنارگذرهايي كه وزارت راه وترابري احداث نموده يا مي نمايدويا مسئوليت نگهداري آنرا به عهده دارد بدون كسب مجوز ازوزارت مذكور ممنوع مي باشد.
وزارت راه وترابري موظف است در مورد متخلفان برابرتبصره 1ماده6قانون ايمني راهها وراه آهن اقدام كند
باتصويب اين ماده تبصره ذيل ماده 15 لغو مي گردد.
تبصره 1- وزارت راه وترابري مكلف است نوع كاربري زمينهاي اطراف راهها و راه آهن هاي كشور به عمق صد (100) متر را بعداز حريم قانوني آنها تهيه و به تصويب هيات وزيران برساند و از متقاضياني كه بر حسب ضرورت و طبق ماده (15) همين قانون نياز به احداث مستحدثاتي در حد فاصل فوق را داشته باشند وجوهي را بر اساس آيين نامه اي كه به تاييد هيات وزيران مي رسد اخذ و به حساب خزانه واريز و صد در صد آن را به منظور ايمن سازي راهها مصرف برساند.
تبصره2- نظارت برامر ساخت وساز درحاشيه راهها وراه آهن تاشعاع صد متر ازمنتهي اليه حريم قانوني آنها توسط وزارت مذكور اعمال مي شود.
به وزارت ياد شده اجازه داده مي شود به منظور ايجاد هماهنگي براساس موارد موضوع تبصره(1) همين ماده نسبت به صدور مجوز ايجاد مستحدثات به متقاضيان اقدام نمايد. بديهي است متقاضيان بايد ساير مجوزهاي لازم را از مراجع مربوط اخذ نمايند.
تبصره3- ايجاد تاسيسات عمومي نظير خطوط آب ، برق ،فاضلاب،نفت ،گاز،مخابرات ونظاير آنها بارعايت مسايل فني وايمني مربوط به هريك ،تابع آئين نامه اي است كه ظرف سه ماه از تصويب اين قانون به پيشنهاد وزير راه وترابري به تصويب هئيت وزيران خواهدرسيد.
ماده6-متن زير به عنوان ماده(18) به قانون ايمني راهها وراه آهن افزوده مي شود:
ماده 18- وزارت جهاد سازندگي همچنان عهدار وظايف مربوط به برنامه ريزي،احداث ،نگهداري ومرمت راههاي روستايي بوده وبامتجاوزين به حريم راههاي روستايي برابرماده(6) همين قانون وتبصره هاي ذيل آن اقدام خواهند نمود.
ماده7- متن زير به عنوان ماده(19) به قانون يادشده اضافه مي شود:
ماده19- وزارتخانه هاي راه وترابري وجهاد سازندگي مكلفند علائم افقي وعمودي وتجهيزات ايمني لازم راطول هريك از راههاي مربوط مشخص ودر محلهاي مورد نياز نصب واجرا نمايند.
تبصره – وزارتخانه هي مذكور مكلفند براي عمليات احداث ومرمت ويا نگهداري راههاي مربوط به علائم ايمني لازم رانصب نمايند چنانچه براثر كوتاهي دربكاربردن علائم يادشده خسارتي به اشخاص (حقيقي ياحقوقي)وارد شود هريك از وزارتخانه هاي ياد شده حسب مورد موظف است از مطالبات پيمانكاريااعتبارات جاري وعمراني وزارتخانه،خسارت وارده راپرداخت نمايد وچنانچه ماموران دولت يا پيمانكاران مرتكب تقصير شده باشند،دولت خسارت پرداخت شده رااز آنها استيفاء خواهند نمود.
ضمنا دركليه موارد مربوط به قانون ايمني راهها وراه آهن مصوب 7/4/1349واصلاحات بعدي آن عبارات ذيل جايگزين مي گردد:
- به جاي كلمه (شاهراه)عبارت (آزادراه)جايگزين مي شود.
- به جاي عبارت (وزارت راه) عبارت (وزارت راه وترابري)جايگزين مي گردد.
- به جاي عبارت(معاونين راهداري وحمل ونقل جاده اي)عبارت(معاونين راهداري وحمل ونقل جاده اي وپايانه ها) جايگزين مي شود.
- به جاي عبارت(كميسيون هاي راه ودارايي مجلسين) عبارت ( كميسيون مسكن وشهرسازي وراه وترابري وكميسيون امور اقتصاد ودارائي وتعاون مجلس شوراي اسلامي) جايگزين مي گردد.
قانون فوق مشتمل بر هفت ماده در جلسه علني روز يكشنبه مورخ يازدهم ارديبهشت ماه يگهزاروسيصد وهفتادنه مجلس شوراي اسلامي تصويب ودرتاريخ 21/2/1379به تائيد شوراي نگهبان رسيده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي
علي اكبرناطق نوري
|